De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Kunnen we dat samen?

Coöperatief leren in combinatie met leerstijlen

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Kunnen we dat samen?

Coöperatief leren in combinatie met leerstijlen

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Ik geef in dit onderzoek antwoord op de volgende twee vragen:
Kan een groep leerlingen met diverse denk- en leerstijlen, een heterogene groep, opdrachten beter volbrengen in vergelijking tot een groep met dezelfde denk- en leerstijlen, een homogene groep?
Welke rol speelt het gevoel van competentie in een heterogene groep?
Allereerst heb ik onderzoek gedaan naar de theorie over dit onderwerp. Hoe leren kinderen eigenlijk en zijn leerlingen in groep 3 eigenlijk wel in staat om aan te geven welke leerstijl ze hebben?
Met alle theoretische kennis die ik tijdens het theoretisch onderzoek heb verkregen, is mijn praktijkonderzoek tot stand gekomen. Ik heb de denkstijl beschrijvingen van Jan Kaldeway en de leerstijlen van Kolb en Vermunt samengevoegd. Aan de hand van die gegevens heb ik een test ontwikkeld die naar een voorkeur vraagt. Aan de hand van twee testen heb ik de groepen ingedeeld. Eén homogene groep en drie heterogene groepen. Deze groepen hebben drie verschillende werkvormen behandeld. Aan de hand van die gegevens probeer ik verschillen te ontdekken en antwoord te geven op mijn vragen. Als afsluiting van het onderzoek hebben de leerlingen een vragenlijst ingevuld die betrekking heeft op de ervaring van de leerlingen.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
Jaar2012
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk