De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Leerlingbegeleiding van leerlingen van Marokkaanse afkomst op het Amadeus Lyceum

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Leerlingbegeleiding van leerlingen van Marokkaanse afkomst op het Amadeus Lyceum

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Op het Amadeus Lyceum wordt er een andere manier van pedagogiek en didactiek gehanteerd en dus ook binnen de leerlingbegeleiding dan op een reguliere school. Het onderzoek is toegespitst op de leerlingbegeleiding van leerlingen van Marokkaanse afkomst op de vernieuwingsschool het Amadeus Lyceum. Wat is nodig in de begeleiding zodat deze leerlingen optimaal kunnen functioneren, zonder dat zij in conflict komen met hun eigen cultuur?
In hoeverre sluit dit aan bij de Marokkaanse cultuur en is het wel realistisch die aansluiting te verwachten? Hoe kunnen we ervoor zorg dragen dat ook de Marokkaanse leerling/ cultuur zich gehoord en gewaardeerd voelt? Hoe houdt de Marokkaanse jongeren zich staande, zonder zijn eigen cultuur te verloochenen? Welke betekenis kan levensbeschouwing daarin hebben?
Er wordt een antwoord gezocht (door middel van theorie en interviews met leerlingen en zijn omgeving) op de hoofdvraag: ‘Tegen welke knelpunten lopen de leerlingen van Marokkaanse afkomst binnen de leerlingbegeleiding en op welke wijzen kan de school, ouders (incl. levensbeschouwelijke vorming), ZAT en de thuissituatie in de begeleiding van de leerlingen rekening houden met deze problemen?

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Godsdienst/Levensbeschouwing
AfdelingAcademie Theologie
Datum2011-07-19
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk