De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Past het of past het niet?

Voorwaarden aan passend onderwijs voor kinderen met syndroom van Down

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Past het of past het niet?

Voorwaarden aan passend onderwijs voor kinderen met syndroom van Down

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit is een onderzoek naar kinderen met syndroom van Down in het regulier onderwijs. Met het oog op de invoering van passend onderwijs, gaat het in de toekomst meer gebeuren dat kinderen met syndroom van Down in het regulier onderwijs komen. Zijn we daar klaar voor in het onderwijs? In dit onderzoek komt de vraag naar voren welke voorwaarden er zijn aan passend onderwijs om kinderen met syndroom van Down de optimale zorg te bieden die zij nodig hebben. Hierbij wordt gekeken naar de lichamelijke omstandigheden van kinderen met syndroom van Down, naar inclusief onderwijs en naar de voorwaarden voor passend onderwijs aan kinderen met syndroom van Down die al bekend zijn vanuit de theorie. Deze voorwaarden zijn vervolgens getoetst in de praktijk aan de hand van een vragenlijst met daarop volgend verdiepende interviews. Leerkrachten met ervaring in het lesgeven aan kinderen met syndroom van Down geven aan dat belangrijkste voorwaarden die aanwezig moeten zijn, zijn: goede begeleiding van de leerkracht, extra handen in de klas en vooral een positieve houding van de leerkrachten tegenover de komst van en het lesgeven aan het kind met syndroom van Down.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
Jaar2012
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk