De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Zingen in de klas : Een onderzoek naar de invloed van zingen op de sfeer in een klas

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Zingen in de klas : Een onderzoek naar de invloed van zingen op de sfeer in een klas

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Vanuit de theorie wordt duidelijk dat muziek invloed heeft op mensen. Muziek in het algemeen, maar ook zingen in het bijzonder. Het geeft een gevoel van gemeenschap en saamhorigheid. Wel is het lastig om harde conclusies te trekken, omdat vaak muziek als geheel onderzocht werd en niet specifiek het onderdeel ‘zingen’.
Naast het zingen, komt het onderwerp ‘sfeer’ uitgebreid aan bod. Er komt naar voren dat een positieve sfeer vooral te maken heeft met een groepsgevoel, een gevoel van saamhorigheid door acceptatie van elkaar. Als je sfeer wilt meten, moet je vooral kijken naar hoe de kinderen met elkaar (en met de leerkracht) omgaan.
In het praktijkonderdeel is via verschillende onderzoeksmethoden onderzoek gedaan naar de verandering van de sfeer in de klas. Tijdens de onderzoeksperiode is er elke dag een vast zangmoment geweest.
De gevoelens van saamhorigheid tijdens het zingen zijn herkenbaar voor de kinderen. Maar het is lastig vast te stellen of de sfeer in zijn geheel verbeterd wordt door de zangmomenten, omdat er naast het zingen veel factoren aanwezig die mede invloed op de sfeer kunnen hebben.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingAcademie Educatie
Datum2011-04-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk