In de hoek! Een manier waarop de belangrijkste leerlijnen voor de vierjarige kleuters binnen het hoekenwerk aan bod kunnen komen zodat er passend onderwijs ontstaat.
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
In de hoek! Een manier waarop de belangrijkste leerlijnen voor de vierjarige kleuters binnen het hoekenwerk aan bod kunnen komen zodat er passend onderwijs ontstaat.
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Opvallend veel leerkrachten in de kleuterbouw vinden dat de huidige opleiding voor leerkrachten basisonderwijs tekort schiet. Beginnende leerkrachten zijn volgens de ervaren leerkrachten onvoldoende voor het werk in de kleuterbouw toegerust.
De wenselijke situatie zou zijn dat de leerkrachten in de kleuterbouw hierover een positiever idee hebben: beginnende leerkrachten hoeven nog niet alles te weten, maar moeten wel “startbekwaam” zijn. Die startbekwaamheid zou door de opleiding moeten worden gerealiseerd.
De belangrijkste vraag van dit onderzoek was: Hoe passen startende en ervaren kleuterleerkrachten, binnen het hoekenwerk voor de vierjarige, de belangrijkste* leerlijnen toe zodat er passend onderwijs ontstaat?
* Cognitieve, sensomotorische en sociaal emotionele ontwikkeling van de vier jarige kleuter.
Organisatie | Christelijke Hogeschool Ede |
Opleiding | Leraar Basisonderwijs |
Datum | 2009-04-20 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |