De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Ben ik in beeld?

Rekening houden met beelddenkers binnen het verbale onderwijs

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Ben ik in beeld?

Rekening houden met beelddenkers binnen het verbale onderwijs

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Iedereen is bij zijn geboorte een beelddenker. Woorden en zinnen kent een baby immers nog niet. Naarmate het kind ouder wordt ontwikkelt het de talige manier van denken. Vanaf het negende a tiende levensjaar kun je zeggen of een kind een voorkeur heeft voor beelddenken of begripsdenken. Beelddenkers denken voornamelijk in beelden. Begripsdenkers gebruiken de taal als communicatiemiddel.
Om te kunnen signaleren welke leerstijl een kind heeft, heb ik een signaleringslijst ontwikkeld.
Op deze manier heb ik de kinderen in de klas in groepen kunnen verdelen en heb ik de helft van de klas een oude instructie gegeven en de andere helft een visuele instructie. In beide groepen zaten zowel beelddenkers, begripsdenkers als leerlingen zonder voorkeursleerstijl. Aan de hand van de toetsresultaten heb ik kunnen concluderen dat een visuele instructie erg belangrijk is. Vooral voor beelddenkers.

OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingAcademie Educatie
Datum2012-01-11
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk