De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Spelen = Ontwikkelen

Een onderzoek naar het stimuleren van de zone van naaste ontwikkeling in het spel van jonge kinderen

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Spelen = Ontwikkelen

Een onderzoek naar het stimuleren van de zone van naaste ontwikkeling in het spel van jonge kinderen

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit afstudeeronderzoek wordt duidelijk hoe het principe ‘zone van naaste ontwikkeling’ van Vygotsky kan worden ingezet bij het spel van jonge kinderen. Om daartoe te komen wordt in het theoretische gedeelte ingegaan op: het onderwijs aan jonge kinderen, Vygotsky, Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) en Basisontwikkeling, de zone van naaste ontwikkeling en spel. In het onderzoeksgedeelte wordt de theorie onderzocht aan de hand van een zelfontwikkelde kijkwijzer en registratieformulier van de spelontwikkeling. Tijdens de onderzoeksperiode zijn er een aantal kinderen uit groep 1 in de speelhoeken gedurende het thema ‘ziek zijn’ gevolgd. In de conclusie wordt beschreven dat kennis van spelontwikkeling, spelrollen en vormen van hulp die tijdens het spel van kinderen gegeven kunnen worden, noodzakelijk is. Uit dit onderzoek is gebleken dat de leerkracht een positieve bijdrage kan leveren aan de zone van naaste ontwikkeling in het spel van jonge kinderen.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingAcademie Educatie
Datum2011-12-16
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk