De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Meervoudige Intelligentie bij rekenen en taal

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Meervoudige Intelligentie bij rekenen en taal

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In de klas wordt vaak gekeken naar de intelligentie van kinderen. Er wordt vaak gekeken hoe intelligent ze zijn – IQ, volgens Howard Gardner moet je juist kijken HOE ze intelligent zijn.
Hij onderscheidt 8 soorten intelligenties;
Verbaal-linguïstisch of taalknap.
Logisch-mathematisch of rekenknap.
Visueel-ruimtelijk of beeldknap.
Muzikaal-ritmisch of muziekknap.
Lichamelijk-kinesthetisch of beweegknap.
Interpersoonlijk of mensenknap.
Intrapersoonlijk of zelfknap.
Naturalistisch of natuurknap.
Dit wordt samen meervoudige intelligentie genoemd.

Door deze intelligenties toe te passen in je lessen, kunnen kinderen op hun eigen manier leren, en leren zo veel beter dan wanneer alles op dezelfde manier wordt uitgelegd.
Het doel is om je lessen zo aan te passen, dat elk kind door middel van zijn eigen intelligentie de stof kan beheersen. Je gebruikt bijv. een lied om de tafels aan te leren. Dit sluit aan bij de muzikaal –ritmische intelligentie.
In dit onderzoek is speciaal gekeken naar de meest belangrijke lessen in het basisonderwijs: rekenen en taal. Hoe kun je deze 2 vakken op zo’n manier geven dat iedereen er wat aan heeft? Met praktijkvoorbeelden vanuit de methode Pluspunt en Taal actief.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
Datum2011-03-29
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk