Mûsār - Disciplineren door een Bijbels filter
Een onderzoek naar Bijbels verantwoorde methoden om leerlingen binnen een christelijke onderwijscontext aan te moedigen tot gewenst gedragWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Mûsār - Disciplineren door een Bijbels filter
Een onderzoek naar Bijbels verantwoorde methoden om leerlingen binnen een christelijke onderwijscontext aan te moedigen tot gewenst gedragWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het Hebreeuwse woord Mûsār duidt op vaderlijke correctie, bedoeld om morele discipline en karakterontwikkeling mee te geven aan een kind. Strafmaatregelen hebben hier positieve bedoelingen, omdat ze voortkomen uit liefde. Daarom zullen opvoeders die oprecht liefhebben bestraffing niet onthouden. Toch heeft men vandaag de dag maar zelden een positieve associatie met het begrip straffen of disciplineren blijkt uit de onderwijspraktijk en de vraag is of dit terecht is. In dit onderzoek geef ik een antwoord op de vraag welke pedagogisch en theologisch doordachte Bijbelse uitgangspunten ingezet kunnen worden om leerlingen in een christelijke onderwijscontext aan te moedigen tot gewenst gedrag. Het gehele onderzoek bestaat uit twee delen, namelijk een literatuuronderzoek en een empirische onderzoek. Het literatuuronderzoek bestaat uit twee componenten, namelijk een pedagogisch en een theologisch deel. Binnen beide delen is vervolgens weer onderzoek gedaan naar enerzijds disciplineren en anderzijds morele vorming van kinderen.
Organisatie | Christelijke Hogeschool Ede |
Opleiding | Leraar Godsdienst/Levensbeschouwing |
Partner | EBVO De Passie te Utrecht |
Jaar | 2016 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |