Woordenschatontwikkeling rond praatpalen
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Woordenschatontwikkeling rond praatpalen
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het gebruik van praatplaten in het kleuteronderwijs draagt bij aan een voldoende ontwikkeling van de woordenschat bij kleuters. Uit mijn onderzoek (zie hoofdstuk 4) blijkt dat de woordenschatontwikkeling van kleuters gestimuleerd wordt door de inzet van kijkwijzers (zie hoofdstuk 3.4) bij de praatplaten. Door de inzet van de kijkwijzers leren de kinderen één woordcluster per dag en onthouden de kinderen deze woorden ook daadwerkelijk. Door de inzet van voorwerpen, afbeeldingen en boeken (verhalen) krijgen de woorden betekenis voor kinderen en raken ze betrokken bij de praatplaat. Dit heb ik dan ook verwerkt in mijn kijkwijzers, zodat deze goed inzetbaar zijn in het kleuteronderwijs.
Organisatie | Driestar Educatief |
Afdeling | Driestar Hogeschool |
Datum | 2012-08-21 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |