Brein in beweging
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Brein in beweging
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In dit onderzoek wordt er gekeken hoe de bewegingen vanuit de hersenen worden aangestuurd en of er ook een verband te zien is in de leerprestatie van de leerlingen bij de cognitieve vakken.
Het kunnen bewegen is niet alleen een vaardigheid, maar hangt ook veel samen met de werking van de hersenen. In dit onderzoek worden verschillende reflexen beschreven die bij kinderen te zien zijn. Om te weten hoe de motoriek aangestuurd wordt hebben we gekeken naar de werking van de linker- en rechterhersenhelft. Bij het kruisen van de middellijn is het belangrijk dat er een goede samenwerking is tussen de hersenhelften via het corpus callosum (Njiokiktjien, 2004). Vanuit de theorie hebben we in de praktijk een aantal bewegingen laten uitvoeren en deze zijn geanalyseerd. Van hieruit hebben is een conclusie getrokken: Niet iedereen met motorische problemen heeft leerproblemen, maar wel alle leerlingen met leerproblemen hebben motorische problemen.
Datum | 2012-10-22 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |