Hoogbegaafdheid
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Hoogbegaafdheid
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het is belangrijk dat je als leerkracht rekening houdt met de auditief en/of visuele leerstijl van de hoogbegaafde leerling en dat je je bewust bent van het top-down denken. De leerstof moet compact worden, de herhalings- en oefenstof wordt eruit gehaald waardoor meer tijd vrij komt voor uitdagende, moeilijke en probleemoplossende verrijkingsstof die in een reguliere klas, een plusklas of op een Leonardoschool kan worden aangeboden. Met het versnellen van de leerstof of van het basisschooltraject wordt voorzichtig omgegaan i.v.m. de sociaal-emotionele ontwikkeling van het hoogbegaafde kind. Deze ontwikkeling verloopt bij elk hoogbegaafd kind anders. In een positief klimaat zal het kind zichzelf accepteren. In een negatief klimaat kan het hoogbegaafde kind zich terugtrekken en een negatief zelfbeeld ontwikkelen. Hét aangepaste programma voor begeleiding van hoogbegaafde kinderen, ook op sociaal-emotioneel gebied is nog niet gevonden. Kijk per kind hoe het zich voelt en wat het nodig heeft.
Organisatie | Driestar Educatief |
Afdeling | Driestar Hogeschool |
Datum | 2012-08-15 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |