De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Leren van & met elkaar

onderzoek naar verbetering van kennisdeling tussen intern begeleiders

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Leren van & met elkaar

onderzoek naar verbetering van kennisdeling tussen intern begeleiders

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoek is uitgevoerd in het kader van de opleiding Master Special Educational Needs (SEN) binnen het domein begeleiden. Het onderzoek richt zich op het verbeteren van de kennisdeling binnen een bestaand netwerk van intern begeleiders. Hierbij staat het oplossingsgerichte begeleidingsproces centraal. Aanleiding vormt de vraag naar verbetering van kennisdeling van de intern begeleiders zelf. Door middel van waarderend onderzoek worden gezamenlijk de krachten verkend, kansen en mogelijkheden gezocht en ambities en plannen gemaakt met een groep van 29 intern begeleiders die werkzaam zijn op 21 scholen binnen dezelfde stichting. Hiervoor zijn interviews afgenomen, vragenlijsten uitgezet en focusgroepen begeleid. De ingezette begeleidingstechnieken hebben geleid tot grotere betrokkenheid van de participanten door hen vertrouwen te geven en eigenaarschap te vergroten om samen te vernieuwen. Dit onderzoek zet de eerste stappen in het proces naar een professionele cultuur, waarbij de reflectieve dialoog een effectieve communicatiestrategie blijkt te zijn om te verbinden

Toon meer
OrganisatieFontys Hogescholen
OpleidingMaster Special Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
PartnersFontys Hogescholen
Jaar2016
TypeMasterscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk