De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Bronneninterpretatie door leerlingen op het Trevianum

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Bronneninterpretatie door leerlingen op het Trevianum

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoek is uitgevoerd in het kader van mijn opleiding tot tweedegraads geschiedenisdocent. Met dit onderzoek toon ik aan over de vereiste capaciteiten te beschikken om verlegenheidsvragen in het onderwijs te herkennen en hiervoor een oplossing te kunnen vinden.
Ik heb voor dit onderwerp gekozen, omdat veel leerlingen moeite hebben met bronneninterpretatie. Hierdoor zijn (in mijn ogen) de cijfers die zij halen voor toetsen niet altijd representatief voor de kennis die zij bezitten. Leerlingen bezitten de kennis wel, maar kunnen deze niet toepassen en dat is zonde
Doel:
Het doel van dit onderzoek is om de bronneninterpretatie van leerlingen te verbeteren (en daarmee ook de cijfers voor toetsen).
Methode:
De gebruikte methode om het doel te halen was het maken van een stappenplan en hiermee te oefenen. De leerlingen werden zo vertrouwd met de structurele wijze waarop ze bronnen moesten interpreteren en konden zich dit op eigen tempo eigen maken
Opbrengsten:
De opbrengsten van het onderzoek zijn positief. De leerlingen zijn op verschillende vlakken verbeterd. Ten eerste zijn de cijfers bij de nameting hoger. Daarnaast is ook de kwaliteit en duidelijkheid van de antwoorden verbeterd. Als laatste opbrengst wil ik ook het tempo noemen waarin de leerlingen bronnen kunnen interpreteren. Bij de nameting hadden meer leerlingen de toets af binnen de gestelde 25 minuten dan bij de nulmeting

Toon meer
OrganisatieFontys Hogescholen
OpleidingLeraar Geschiedenis (Sittard)
AfdelingFontys Lerarenopleiding Sittard
PartnersTrevianum Sittard
Datum2015-05-18
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk