De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

“Hoezo stoppen om te denken… Je doet het toch gewoon?”

een onderzoek naar de invloed van de Stop-Denk-Doe methode op de zelfregulatie van Max, gediagnostiseerd met ADHD en ODD tijdens de gymles

Rechten: Alle rechten voorbehouden

“Hoezo stoppen om te denken… Je doet het toch gewoon?”

een onderzoek naar de invloed van de Stop-Denk-Doe methode op de zelfregulatie van Max, gediagnostiseerd met ADHD en ODD tijdens de gymles

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit artikel is er onderzoek gedaan naar de invloed van de Stop-Denk-Doe methode op de regulatie van het gedrag van Max (fictieve naam), gediagnosticeerd met ODD en ADHD, tijdens de gymles. De Stop-Denk-Doe methode leert kinderen eerst te stoppen, dan te bedenken wat er gebeurt en wat mogelijk de beste oplossing is en vervolgens te handelen. Hierna wordt samen met het kind geëvalueerd. Max ging aan de slag met de Stop-Denk-Doe methode, om zijn gedrag te leren reguleren en zo te leren minder impulsief te reageren op verschillende situaties tijdens de gymles.
Met behulp van observatieformulieren en videobeelden, is het concreet waarneembare gedrag van Max tijden de gymles in kaart gebracht. Gedurende de interventieperiode van 7 weken, heeft Max geleerd, door middel van de Stop-Denk-Doe methode, zijn gevoelens en emoties te begrijpen en zijn gedrag op deze emoties te reguleren (Gaessen, 2008). Aan het einde van de interventieperiode werd verwacht dat Max zelf een gepaste reactie, passend bij een bepaalde emotie kon laten zien.
De resultaten uit de voor- en nameting zijn met elkaar vergeleken en uitgewerkt. Deze resultaten laten een verbetering zien in de zelfregulatie van Max. Ook is er een vermindering zichtbaar in het ongewenste gedrag van Max tijdens de gymles. Voorzichtig mag geconcludeerd worden dat met behulp van de Stop-Denk-Doe, het reguleren van het gedrag van Max tijdens de gymles is verbeterd. Het is aan te raden een vervolgonderzoek te doen met een langere interventieperiode om de betrouwbaarheid van het onderzoek te vergroten.

Toon meer
OrganisatieFontys Hogescholen
OpleidingLeraar Lichamelijk Opvoeding
PartnersWiddonckschool in Meijel
Datum2017-06-01
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk