De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Woordenschatstimulering bij meertalige peuters in de peutergroep

Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van peuterleidsters bij de aanpak van de woordenschatstimulering bij meertalige peuters

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Woordenschatstimulering bij meertalige peuters in de peutergroep

Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van peuterleidsters bij de aanpak van de woordenschatstimulering bij meertalige peuters

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Meertalige peuters uit etnische minderheidsgroepen hebben vaak een achterstand in de woordenschatontwikkeling. De woordenschatontwikkeling is van belang om te kunnen functioneren in de maatschappij en voor het schoolsucces. Door middel van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) projecten, kunnen taalachterstanden voorkomen worden. Door middel van kwalitatief onderzoek zijn negen peuterleidsters ondervraagd naar de ervaringen met betrekking tot het stimuleren van de woordenschat bij meertalige peuters. Uit het onderzoek blijkt dat niet alle peuterleidsters even bewust de woordenschat bij meertalige peuters stimuleren. Verder blijkt dat een VVE-programma niet alleen een programma volgen is, maar ook de betrokkenheid van de peuterleidster hierbij een rol speelt. Tot slot blijkt dat peuterleidsters tijdens de begeleiding weinig aandacht besteden aan de moedertaal.

OrganisatieFontys Hogescholen
OpleidingLogopedie
AfdelingFontys Paramedische Hogeschool
Jaar2016
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk