De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Ervaringen met een inductietraject voor beginnende lerarenopleiders.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Ervaringen met een inductietraject voor beginnende lerarenopleiders.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Beginnende lerarenopleiders verdienen speciale aandacht. Uit literatuur blijkt dat zij in hun inductieperiode te maken hebben met een aantal spanningsvelden, zoals onzekerheid over de eigen vakbekwaamheid, onzekerheid over de rol als opleider en het ingroeien in de organisatie. Binnen de Fontys lerarenopleiding Tilburg is op basis van aanbevelingen uit de literatuur een inductietraject opgezet voor nieuwe collega-opleiders. In dit artikel beschrijven we hoe het traject eruitziet, wat het heeft opgeleverd voor de deelnemers en welke aanbevelingen we kunnen doen aan andere lerarenopleidingen.

OrganisatieFontys Hogescholen
AfdelingFontys Lerarenopleiding Tilburg
LectoraatLectoraat Professionalisering van leraren en lerarenopleiders
Gepubliceerd inTijdschrift voor Lerarenopleiders Vol. 34, Uitgave: 2, Pagina's: 29-32
Jaar2013
TypeArtikel
ISSN1876-4622
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk