De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Woordenschat “Fijn Voor het brein

Breinvriendelijk woordenschatonderwijs

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Woordenschat “Fijn Voor het brein

Breinvriendelijk woordenschatonderwijs

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het doel van het onderzoek is om de woordenschatdidactiek op de school te verbeteren. Dit gebeurt op een manier die bij de schoolvisie past waarin uitgangspunten van ‘boeiend onderwijs’, waaronder breinvriendelijk onderwijs, een plek innemen. Het team wil praktische handvatten die uit te voeren zijn in de groep. Het onderzoek moet een ontwerp opleveren waarin duidelijk wordt hoe de school haar woordenschatonderwijs inricht, in combinatie met breinvriendelijk leren. Voor dit ontwerponderzoek zijn de onderzoeksmethodes ‘documentonderzoek’, ‘vragenlijst’, en ‘focusgroep’ gebruikt. De focusgroepen werden met 4 collega’s gehouden van de groepen 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. Er zijn tevens focusgroepen uitgevoerd met de leerlingen van elke groep van de bovenbouw. Het onderzoek heeft een ontwerp opgeleverd waarin de zes breinprincipes (‘voortbouwen’, ‘zintuiglijk rijk’, ‘creatie’, ‘emotie’, ‘focus’ en ‘herhaling’) vanuit de theorie over breinvriendelijk onderwijs (Dirkssen, 2011, Römgens, 2011) gekoppeld worden aan de fases van de Viertakt (Van den Nulft & Verhallen, 2009). Het betreft een schema met de breinprincipes waaraan de vier fases (‘voorbewerken’, ‘semantiseren’, ‘consolideren’ en ‘controleren’) van het didactische model ‘de Viertakt’ zijn gekoppeld. Bij elke fase staan werkvormen vermeld en in een aantal gevallen is leerkrachtgedrag beschreven dat past bij het betreffende breinprincipe. Dit ontwerp is een groeidocument. Het is gebaseerd op de wensen en visie van het team en op de bevindingen van de leerlingen van de bovenbouw van de school na analyse van de gehouden focusgroepen. Het onderzoek heeft een veranderingsproces op gang gebracht

Toon meer
OrganisatieFontys Hogescholen
OpleidingMaster Special Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
PartnersFontys Hogescholen
Jaar2016
TypeMasterscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk