De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het gemurmel van de artistieke menigte

over kunst en post-Fordisme

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Het gemurmel van de artistieke menigte

over kunst en post-Fordisme

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De hypothese wordt opgebouwd dat de vroegmoderne kunstwereld wel eens het laboratorium zou kunnen zijn geweest voor het huidige dominante productieproces, met name het post-Fordisme. Onder invloed van de democratisering van het (kunst)onderwijs vanaf de jaren 1970 en de globalisering vanaf 1989 is de morfologische structuur van de kunstwereld aardig veranderd. Het aantal scheppende kunstenaars is exponentieel toegenomen waardoor er vandaag sprake is van een artistieke menigte. Daarin verzamelen zoveel tegenstrijdige betekenissen wat leidt tot een auditief en visueel gemurmel. Dat gemurmel kan zowel als een ‘niet kunnen’ als een ‘tactisch niet willen betekenen’ begrepen worden.
Volgens Paulo Virno is de menigte nu een bijproduct van het post-Fordisme. Daarvoor staat de immateriële arbeid centraal met kenmerken als fysieke en mentale mobiliteit, arbeidskracht als potentie, biopolitiek, communicatie, virtuositeit en opportunisme. In ‘Het Gemurmel…’ worden deze eigenschappen al erkend in de vroeg-moderne kunstwereld wat onder meer wordt gedemonstreerd aan de hand van de introductie van de ready-made door Marcel Duchamp. Wanneer deze hypothese klopt wil dat zeggen dat de sociologica van de kunstwereld vandaag de kern van het maatschappelijk handelen, op zijn minst van het huidige productieproces uitmaakt. Kunst is dan helemaal niet wereldvreemd, maar juist midden in de wereld.

Toon meer
OrganisatieFontys Hogescholen
LectoraatLectoraat Kunstpraktijk en samenleving
Datum2008-03-07
TypePreprint
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk