De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Stop(licht)! Eerst even nadenken.

Een casestudy aan de hand van de stoplichtmethode.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Stop(licht)! Eerst even nadenken.

Een casestudy aan de hand van de stoplichtmethode.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het uitgevoerde onderzoek dat in dit artikel beschreven wordt betreft een casestudy. De stoplichtmethode is toegepast op een leerling met de fictieve naam Piet (12 jaar), gediagnosticeerd met ADHD, PDD-NOS en een tic-stoornis NAO. Het doel is om te kijken of de gedragingen die Piet vertoont positief beïnvloed kunnen worden door gebruik te maken van een methode. De bedoeling is om hem aan de hand van een methode handvaten te geven om op een andere manier om te gaan met zijn gevoelens en impulsieve gedragingen en een veilige leeromgeving te creëren voor de medeleerlingen. Er is voor de stoplichtmethode gekozen om de zelfcontrole te vergroten en het omgaan met emoties te verbeteren (De Bruijn, 2017). De stoplichtmethode is gedurende dit onderzoek van zeven weken toegepast tijdens de gymles. Tijdens de interventieperiode en de metingen is er gebruik gemaakt van de volgende meetinstrumenten: observatieformulier, logboek en een interview met de vakleerkracht lichamelijke opvoeding. Er kan voorzichtig geconcludeerd worden dat, op basis van de beleving van de onderzoeker en de vakleerkracht én de resultaten van de metingen, de stoplichtmethode invloed heeft gehad op de impulsieve gedragingen en de emotieregulatie van Piet. Er wordt geadviseerd om de stoplichtmethode voort te zetten waarbij het interessant kan zijn om de groepsindeling stapsgewijs aan te passen met meer triggers.

Toon meer
OrganisatieFontys Hogescholen
OpleidingLeraar Lichamelijk Opvoeding
Datum2018-06-03
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk