De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

NLD leerlingen in sociale situaties

Rechten: Alle rechten voorbehouden

NLD leerlingen in sociale situaties

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoek gaat over leerlingen met NLD. In het onderzoek is voornamelijk gekeken naar leerlingen met NLD in sociale situaties. De onderzoeksvraag was: " Met welke sociale vaardigheden kan ik leerlingen van de bovenbouw met NLD of kenmerken van NLD ondersteunen?" Het onderzoek is uitgevoerd in een eindgroep in het speciaal basisonderwijs. Het onderzoek is gericht op drie leerlingen uit de groep met NLD of kenmerken van NLD. De afkorting NLD staat voor Non- verbal Learning Disabilities, in het Nederlands niet- verbale leerstoornis genoemd. Bij NLD wordt over het algemeen gekeken naar drie probleemgebieden namelijk: - De motoriek (complexe motorische vaardigheden) - Schools leren (inzichtelijk rekenen en redeneren, leren schrijven, begrijpend lezen) - Sociaal- emotioneel functioneren (angsten, depressies, druk en impulsief gedrag, zwak sociaal inzicht, problemen met non - verbale communicatie) (Balansdigitaal, 2011) Het doel van het onderzoek was om te achterhalen aan welke sociale vaardigheden de leerlingen met NLD nog willen en kunnen werken. Dankzij de uitvoering van een literatuurstudie heb ik informatie gekregen over NLD. Zo zijn de kenmerken, oorzaken en de gevolgen van NLD voor het onderwijs beschreven. Leerlingen met

Toon meer
OrganisatieFontys Hogescholen
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Datum2014-12-23
TypeMasterscriptie
TaalOnbekend

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk