De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Leesplezier bevorderen

Onderzoek master SEN

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Leesplezier bevorderen

Onderzoek master SEN

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Sinds het schooljaar 2014-2015 ben ik werkzaam in groep 8 op basisschool De Bloemeart en volg ik de opleiding Master Special Education Needs (SEN) met als doel om leerlingen met gedrags -en/of leerproblemen beter te kunnen begeleiden. Het doel van dit praktijkgericht onderzoek (PGO) is het verhogen van de leeropbrengsten van begrijpend lezen, door het bevorderen van het leesplezier en de leesinteresse. De onderzoeksvraag is tot stand gekomen naar aanleiding van de lage prestatiescores voor begrijpend lezen. Het is immers van groot belang dat je de tools van begrijpend lezen kunt toepassen binnen onze huidige maatschappij (Huizinga, 2000). Om het doel van dit onderzoek te realiseren is het belangrijk om de leesinteresse van de leerlingen op een rij te hebben. De lees- en motivatielijst van Förrer & Van den Mortel (2014) heeft hierbij baat. Het selecteren, lezen en reageren zijn drie didactische handelingen die elke leesles terug moeten komen (Chambers, 2002), verhoogd de leesinteresse en het leesplezier van de leerlingen. Het creëren van een leeshoek, het voorlezen door de eigen leerkracht, tutorlezen en radiolezen zijn vier interessante interventies om de leesinteresse en het leesplezier van de leerlingen te verhogen. Dit actie onderzoek wordt uitgevoerd aan de hand van het regulatieve cyclus model (Van Strien, 1986). Samen met de leerkrachten van groep acht, worden de doelen voortdurend bijgesteld, om uiteindelijk tot een conclusie en aanbeveling te komen voor dit PGO. Te concluderen valt dat het inspelen op de leesinteresse van de leerlingen en het creëren van een leeshoek op de gang heeft gezorgd voor meer leesinteresse en leesplezier. Door in te zetten op de didactische handelingen: selecteren, lezen en reageren zijn de leerlingen meer betrokken bij het leesonderwijs en doen dit met meer plezier. Het voorlezen door de eigenleerkracht en het radiolezen zijn twee interventies die het leesplezier hebben verhoogd. Uit de analyse valt af te leiden dat de resultaten van het begrijpend leesonderwijs door een ruime meerderheid van de leerlingen is gestegen

Toon meer
OrganisatieFontys Hogescholen
OpleidingMaster Special Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
PartnersFontys Hogescholen
Jaar2016
TypeMasterscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk