De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Een doorgaande lijn in ouderbetrokkenheid voor schippersouders van de LOVK naar een BSOS-school

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Een doorgaande lijn in ouderbetrokkenheid voor schippersouders van de LOVK naar een BSOS-school

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De ervaring van het Landelijk Onderwijs voor Varende Kinderen (LOVK) is dat voor veel ouders en hun kinderen de overstap van de LOVK naar een BSOS-school (BasisScholen Onderwijs Schipperskinderen) groot is. Naast het gaan naar een gewone walschool gaat het kind doordeweeks ook op een internaat wonen. Ouders ervaren moeiten zoals heimwee en het moeilijk los kunnen laten van hun kind, maar ook moeite in het opbouwen van een relatie met de BSOS-school. Het is dan ook om die reden dat ik dit onderwerp gekozen heb voor mijn onderzoek. Hoe kunnen de drie golven die om het kind heen bewegen, de ouders, de LOVK en de BSOS-school er voor zorgen dat het bootje (kind) ondanks de grote overstap rustig door blijft dobberen. Welke mogelijkheden zijn er om de ‘drie golven’ meer samen te laten werken zodat er rustig vaarwater ontstaat? Als een golf uit balans is zal dat van invloed zijn op het kind, zoals Bronfenbrenner (1979) ook duidelijk maakt in zijn ‘ecologisch model van de leerling’. Ik heb onderzocht wat de wensen en mogelijkheden zijn van alle drie de partijen. Middels dialooggroepen heb ik vertegenwoordigers van de partijen met elkaar in gesprek gebracht om hen bewust te maken van de mentale modellen van de andere groepen. Hierbij heb ik de drie basisbehoeften van Stevens (2004): autonomie (keuze vrijheid), relatie (verbondenheid) en competentie (elkaars mogelijkheden verkennen) centraal gesteld. Uit de follow-up onder de deelnemers blijkt dat iedereen zich nu meer bewust is geworden van hoe de andere groepen er in staan en geeft men aan hierin elkaar tegemoet te willen gaan treden. Vooral een vroegtijdige kennismaking met de BSOS-school en de groep 3 leerkracht en nauw contact met de leerkracht de eerste periode in groep 3 zijn kansen die benut kunnen gaan worden.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Datum2019-07-02
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk