Gedifferentieerde instructie op drie niveaus
Er komt meer bij kijken dan goed materiaal alleen.Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Gedifferentieerde instructie op drie niveaus
Er komt meer bij kijken dan goed materiaal alleen.Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
"Samenvatting.
Passend onderwijs is een beleidsontwikkeling die zich centreert rond de zorgleerling. Het is een behoefte om maatwerk te leveren aan de leerlingen zodat bij talenten en mogelijkheden kan worden aangesloten. Dit dient te gebeuren op een school zo thuisnabij mogelijk. Ondanks bezuinigingen zijn veel scholen zoekende naar manieren om in te kunnen spelen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
Tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van de leerling komt op verschillende manieren tot uiting. Één van die manieren is het bieden van een gedifferentieerde instructie. De theorie vertelt ons dat een leerkracht tot aan drie groepen effectief instructie kan geven. Het geven van gedifferentieerde instructie op drie niveaus biedt instructieafhankelijke leerlingen meer leertijd en laat instructieonafhankelijke leerlingen in hun eigen tempo werken.
Om tot een gedifferentieerde instructie op drie niveaus te komen is meer nodig dan alleen geschikte methodes, ruimte en leerlingen met verschillende behoeften. De leerkracht doet ertoe en hij levert een grote bijdrage aan het bereiken van een succesvolle gedifferentieerde instructie. Hier zet een leerkracht vaardigheden voor in die effect hebben op het pedagogisch klimaat, de instructie zelf en het klassenmanagement.
In dit onderzoek heb ik in kaart gebracht wat de huidige situatie op mijn basisschool is omtrent het geven van gedifferentieerde instructie op drie niveaus. De uitkomsten bieden mijn school een mooi vertrekpunt om samen met het team vervolgstappen te nemen in de richting van de gewenste situatie omtrent gedifferentieerde instructie zoals uitgesproken tijdens het missievisie traject.
"
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2011 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |