De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Ouders, een meerwaarde of een noodzakelijk kwaad?

samenwerken met ouders als evenwaardige, complementaire partners in een inclusief traject

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Ouders, een meerwaarde of een noodzakelijk kwaad?

samenwerken met ouders als evenwaardige, complementaire partners in een inclusief traject

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit praktijkonderzoek ben ik op zoek gegaan naar de manier waarop scholen partnerschappen met ouders invullen en concreet realiseren in een inclusietraject. De samenwerking met ouders werd heel gevarieerd begrepen en toegepast, met telkens sterktes en uitdagingen voor alle betrokkenen. Vanuit mijn bril als pedagogisch begeleider wil ik via deze observaties mijn eigen begeleidingspraktijk versterken.

In het ondersteunen van inclusie heb ik gepoogd om de invulling van ‘partnerschap’ te verhelderen. Ik heb wetenschappelijke literatuur aangewend om dit begrip invulling te geven en om mijn onderzoek te onderbouwen. Wat betekent partnerschap en wat is nodig om dit verder vorm te geven? Tijdens de literatuurstudie heb ik het begrip educatief partnerschap (De Wit, 2008) leren kennen. Het is voor mij een ondersteuning om evenwaardigheid na te streven. De wijze waarop educatief partnerschap vorm krijgt is een aanvulling voor de manier waarop ik ouders betrek in inclusietrajecten.

Aan de hand van bevragingen bij verschillende respondenten en mijn persoonlijk logboek heb ik data verzameld voor dit onderzoek. Deze data geven aan dat scholen een bepaalde mate van participatiecultuur hebben en dat er bereidheid is om met ouders samen te werken. De manier waarop de samenwerking verloopt en de visie die de school hierover heeft, geeft nog kansen tot groei. Sommige scholen zien samenwerken eerder als info meedelen aan elkaar. Andere scholen zien samenwerken als effectief samen tot gedeelde info komen, om zo complementair expertise samen te leggen om tot gedeelde besluiten te komen.

Het praktijkonderzoek heeft me kritisch laten kijken naar mijn eigen handelen en naar wat nodig is om scholen en ouders te verbinden in een sterk partnerschap. Vanuit mijn onderzoek kan ik besluiten dat ouders betrekken noodzakelijk is in het vormgeven van een inclusietraject. Vervolgens constateerde ik dat scholen openstaan om partnerschappen te sluiten maar dat er nood is aan verheldering van wat dit concreet kan betekenen. Het resultaat van het onderzoek zorgt ervoor dat ik mijn handelen gericht kan bijsturen zodat scholen ouders als evenwaardige, complementaire partners meenemen in het uitwerken van een inclusietraject.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Datum2020-07-07
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk