Heb ik (n)iets gemist ?
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Heb ik (n)iets gemist ?
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In dit onderzoek is aandacht voor het actief luisteren van kinderen naar elkaar. Het onderzoek is gericht op de beleving van het gehoord worden door klasgenoten. Een ander aspect van actief luisteren, het opnemen en verwerken van informatie, is niet in dit onderzoek opgenomen. Wel zijn er constateringen gedaan, hieruit zijn echter geen conclusies getrokken. Een actieve luisterhouding speelt bij beide aspecten een essentiële rol. Als leerkracht heb ik ervaren dat luisteren een vaardigheid is welke kan worden aangeleerd en kan worden verbeterd. Het is niet moeilijk in te denken hoe kwetsend het kan zijn om het gevoel te hebben om niet gehoord te worden door anderen. Vaak wordt het luisteren naar anderen nog als een vanzelfsprekend beschouwd. In dit onderzoek wordt uitgelegd hoe belangrijk actief luisteren naar een ander is en op welke wijze dit kan worden gerealiseerd. Echt luisteren naar een ander vereist een actieve luisterhouding. De literatuur is een bron van inspiratie geweest en er was vaak sprake van eyeopeners. De oplossingsgerichte benadering 'werken aan wat werkt' is een gedachtegoed dat prima aansluit bij het proces van het actief luisteren.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2012 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |