Leren in tijden van onzekerheid
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Leren in tijden van onzekerheid
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Onzekerheid is onvermijdelijk in een open samenleving waarin verschillen in opvatting regelmatig tot botsingen leiden en vaak nieuwe kennis de oude overbodig maakt. Dat stelt hoge eisen aan het leren van mensen. Het referentiekader op individueel niveau en cultuur op groepsniveau functioneren als houvast dat we niet graag loslaten. Kenmerkend voor kritisch of transformatief leren is het doorbreken van voorheen vanzelfsprekend geachte opvattingen en gewoonten, Kritisch, transformatief leren vereist een hoge mate van onzekerheidstolerantie. Ook voor het onderwijs is het niet eenvoudig om studenten dit type leren te leren. Voorwaarden voor kritisch leren worden besproken.
Organisatie | Fontys |
Lectoraat | Lectoraat Leerstrategieën |
Gepubliceerd in | Onderwijs en gezondheidszorg. Vakblad voor opleiders in het gezondheidszorgonderwijs Vol. 26, Uitgave: 2, Pagina's: 10-14 |
Jaar | 2002 |
Type | Artikel |
Taal | Nederlands |