De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Samen een klas

coöperatieve werkvormen & klassenklimaat

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samen een klas

coöperatieve werkvormen & klassenklimaat

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het onderzoek is gericht op de inzet van coöperatieve werkvormen bij het vak rekenen en de invloed hiervan op het klassenklimaat en mijn leerkrachtgedrag. Om te meten of er verandering heeft plaatsgevonden op het gebied van het klassenklimaat is er gebruik gemaakt van de klimaatschaal (Donkers, 2008), sociogram en door middel van observaties. Uit het praktijkgericht onderzoek blijkt, dat het werken met coöperatieve werkvormen de leerlingen uitgedaagd en aanzet tot actief en constructief leren, interactie tussen leerlingen plaatsvindt, het verschillen benut tussen leerlingen om van elkaar te leren. Dit alles leidt tot een positief klassenklimaat (Förrer, 2000) waardoor de leerkracht een begeleidende rol krijgt en zo ook bijdrage kan leveren aan het positieve klassenklimaat. Tijdens het onderzoek is gebleken dat de omgeving invloed heeft op het positieve klassenklimaat. Het vervolgonderzoek zou gericht moeten zijn op de manier waarop de communicatie met betrekking tot ‘probleemgroepen’ van invloed is op het klassenklimaat. Of er zou een langere periode gewerkt moeten worden met coöperatieve werkvormen om te kijken of de leerlingen in staat zijn om de zeer gestructureerde en korte werkvormen om te vormen tot minder gestructureerde projecten, waardoor de basissamenwerkingsvaardigheden uitgebouwd kunnen worden naar voortgezette of gevorderde samenwerkingsvaardigheden

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Special Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
PartnerFontys Hogescholen
Jaar2014
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk