De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Ieder talent verdient een compliment

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Ieder talent verdient een compliment

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit praktijkgericht onderzoek is geschreven naar aanleiding van het afstuderen in de richting gedrag van de master Educational Needs. Dit onderzoek gaat over positief handelen in de performingsfase van de groepsvorming. Inhoudelijk het ontdekken van persoonlijke kwaliteiten, maar ook die van elkaar. De aanleiding van het onderzoek zijn de kansen die ik zie in mijn groep 5 richting de onderlinge relaties van mijn leerlingen. Elkaar stimuleren en weten wat ze aan elkaar hebben, en dit vervolgens specifiek naar elkaar uit kunnen spreken. Hier is de volgende hoofdvraag uit voortgevloeid: ‘Welke leerkrachtvaardigheden passen bij het pedagogisch klimaat van mijn groep en het welbevinden van mijn leerlingen, met als doel gerichte complimenten geven op elkaars kwaliteiten?’ Het praktijkgedeelte bestaat uit een periode van zes weken. Hierin heb ik mijn leerkrachtvaardigheden onder de loep genomen. Middels evaluatie –en reflectiegesprekken heb ik mijn handelen afgestemd op de behoeften van de leerlingen uit mijn groep. Om dit te bereiken heb ik gebruik gemaakt van werkvormen die in het teken staan van het vinden van kwaliteiten en het uitreiken van complimenten. Middels het toepassen van diverse methodieken vooraf, tijdens en aan het einde van het praktijkgedeelte, is er gekeken naar het effect van complimenten op het pedagogisch klimaat van de groep en het welbevinden van de leerlingen. Een belangrijk resultaat wat uit dit onderzoek is behaald, is dat de leerlingen in de dagelijkse context nog steeds gerichte complimenten naar elkaar uitspreken. Dit is bereikt door het combineren van helpen, ruimte en leiding geven in mijn begeleiding. In het proces ben ik erachter gekomen dat de volgende leerkrachtvaardigheden passen bij het pedagogisch klimaat van mijn groep en het welbevinden van mijn leerlingen: empathie tonen, belangstelling tonen, vertrouwen uitstralen, voorspelbaar en betrouwbaar zijn.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Datum2018-05-02
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk