De moffen komen!
Een onderzoek naar de beeldvorming van Duitsland in de twintigste eeuw in het middelbare geschiedenisonderwijs.Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
De moffen komen!
Een onderzoek naar de beeldvorming van Duitsland in de twintigste eeuw in het middelbare geschiedenisonderwijs.Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
De hoofdvraag van mijn onderzoek luidt: In hoeverre beïnvloedt het Nederlandse geschiedenisonderwijs de beeldvorming van VMBO leerlingen over Duitsland? Ik heb onderzocht welk beeld in geschiedenismethoden wordt geschetst van Duitsland en of geschiedenisdocenten bewust of onbewust een bepaald beeld van dit land scheppen. Vervolgens ben ik aan de hand van praktijkonderzoek bij twee klassen nagegaan of door het behandelen van Duitslandbeelden en beeldvormingsmechanismen een reeds bestaand beeld van Duitsland kan worden aangevuld of bijgesteld.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Leraar Geschiedenis (Sittard) |
Afdeling | Fontys Lerarenopleiding Sittard |
Partner | MAVO Roermond |
Datum | 2016-09-22 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |