De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het effect van fysieke educatie op het beweeggedrag buiten diensttijd bij eerstejaars officieren in opleiding

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Het effect van fysieke educatie op het beweeggedrag buiten diensttijd bij eerstejaars officieren in opleiding

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Deze studie richt zich op het effect van de fysieke educatie, gegeven door de sectie Lichamelijke opvoeding & Sport(LO&S), op het beweeggedrag buiten diensttijd bij de eerstejaars cadetten uit de militaire wetenschappelijke opleiding(mwo), opgekomen in sept’16. Hierbij geeft de studie antwoord op de vraag; “Draagt de sectie LO&S van de Koninklijke Militaire Academie bij aan de voldoening van de drie psychologische basisbehoeften van motivatie (autonomie, competentie, verwantschap) bij de eerstejaars cadetten, welke terug te zien zijn in de motivatie om aan fysieke activiteit te doen buiten diensttijd?” In deze studie is een model afgeleid van het Trans-contextual Model of Motivation(TCM) toegepast. Het TCM is een multi-theoretische aanpak en integreert onder andere aspecten van de Self-Determination Theory(SDT). Het model stelt dat een autonome lesgeefstijl in een fysieke educatie context, waarbij aan de basisbehoeften van de SDT wordt voldaan, kan leiden tot autonome motivatie bij de deelnemende cadetten om aan fysieke activiteit te doen buiten diensttijd.

Toon meer
OrganisatieFontys Hogescholen
OpleidingSportkunde
PartnersKoninklijke Militaire Academie te Breda
Datum2017-06-05
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk