De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Wat zijn de effecten van het gebruik van verschillende werkvormen op de leerprestaties en de motivatie?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Wat zijn de effecten van het gebruik van verschillende werkvormen op de leerprestaties en de motivatie?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Les geven is aan veranderingen onderhevig. Uitgevers spelen hier slim op in en proberen jou zover te krijgen om voor hun ‘nieuwe’ methoden te kiezen. Ze bieden naast het gewone lesmateriaal een breed assortiment aan extra materiaal om jou te overtuigen van hun methoden. Er wordt door de uitgevers ook steeds meer aandacht besteed aan didactische werkvormen. Ze zijn erachter gekomen dat de leerlingen heel anders leren dan hun voorgangers 20 jaar geleden. Uit recente onderzoeken blijkt ook dat het gebruik van verschillende werkvormen een positief effect kan uitoefenen op de motivatie en de leerprestaties van leerlingen.
Om te kijken of dit werkelijk zo is, ga ik gedurende een schooljaar op drie verschillende manieren, audiovisuele manier/een lesbrief/presenteren (coöperatief leren), les geven en ik ga vervolgens kijken wat de positieve dan wel negatieve effecten zijn op de motivatie en de leerprestaties van leerlingen.
De onderzoeksgroep bestond uit 51 leerlingen. Zij hebben na ieder trimester een toets gemaakt en een enquête ingevuld waarin werd gevraagd naar de beleving van de leerlingen. Verder heb ik zelf nog literatuurstudie verricht zodat ik in mijn verslag duidelijk de link kon leggen tussen de theorie en de praktijk (Schema blz. 29/30/31). Uit de gegevens blijkt dat de audiovisuele manier van les geven de meest positieve invloed heeft op de motivatie en de leerprestaties van de leerlingen. Het zelfstandig werken aan een lesbrief scoort met afstand het slechtste van de drie. Ik raad de school daarom ook aan om tijdens de lessen veel gebruik te maken van audio en visuele ondersteuning. Echter is het van belang om te onthouden dat niet alle leerlingen op die manier het beste presteren. Om een zo groot mogelijke groep te laten profiteren van de meerwaarde die de werkvormen met zich mee brengen, is het van belang om regelmatig te wisselen van werkvorm. Door regelmatig je ervaringen met collega’s te delen blijf je scherp en sta je open voor nieuwe/alternatieve werkvormen.

Toon meer
OrganisatieFontys Hogescholen
OpleidingLeraar Aardrijkskunde (Sittard)
AfdelingFontys Lerarenopleiding Sittard
PartnersBernardinuscollege Heerlen
Datum2015-05-18
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk