Entertainmentgames in het geschiedenisonderwijs
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Entertainmentgames in het geschiedenisonderwijs
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
De centrale onderzoeksvraag voor dit onderzoek luidt als volgt:
“Kun je met entertainmentgames historische begrippen aan doelgroepen, in dit geval onderbouwleerlingen, overbrengen?” Deze zal ik trachten te beantwoorden met behulp van verschillende deelvragen.
Allereerst zal ik in Hoofdstuk 1 beginnen met theorie te beschrijven omtrent games in het onderwijs. Deze spits ik vervolgens toe op games in het geschiedenis onderwijs. Ik zal het verschil uitleggen tussen serious games en entertainmentgames en proberen duidelijk te maken waarom ik kies voor een entertainmentgame voor dit onderzoek.
Hoofdstuk 2 richt zich op de motivatie om games in te zetten in het geschiedenisonderwijs.
Hierbij verwijs ik naar een aantal onderzoeken en naar het boek geschiedenisdidactiek van Wilschut e.a. In dit hoofdstuk zal ik ook beargumenteren waarom games geschikt zijn om begrippen aan te leren binnen het geschiedenisonderwijs.
In hoofdstuk 3 zal ik een korte beschrijving van de game geven die gebruikt wordt voor dit onderzoek en de koppeling naar de schoolpraktijk. Verder licht ik hier de voordelen van deze game toe. In dit hoofdstuk zal ik laten zien waarom déze game geschikt is om leerlingen begrippen aan te leren binnen het geschiedenisvak. Op basis van een aantal gegevens zal ik uiteindelijk in hoofdstuk 4 een aantal conclusies proberen te trekken uit de gegevens. De cijfers en behaalde resultaten lijken mijn hypothese te bevestigen dat games in te zetten zijn binnen het geschiedenisonderwijs.
Hoofdstuk 5 bevat de conclusies van alle voorgaande hoofdstukken en de beantwoording van mijn hoofdvraag. Ik ga hierbij in op de praktische zaken bij de voorbereiding, de uitvoering en trek hieruit mijn
conclusies.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Leraar Geschiedenis (Sittard) |
Afdeling | Fontys Lerarenopleiding Sittard |
Partner | Charlemagne College Landgraaf |
Datum | 2015-05-19 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |