De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het gebruik van dwangstelling binnen de les LO

Bevorderen dwangstellingen het oefen- en leerresultaat bij de Fosburyflop bij brugklasleerlingen?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Het gebruik van dwangstelling binnen de les LO

Bevorderen dwangstellingen het oefen- en leerresultaat bij de Fosburyflop bij brugklasleerlingen?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Inleiding
In dit praktijkonderzoek werd onderzocht wat het effect was van het gebruik van dwangstellingen in vergelijking tot traditioneel leren op het oefen- en leerresultaat als ook de motivatie bij het aanleren Fosburyflop aan twee brugklassen van het Lyceum Schöndeln in Roermond. Hierbij werd er onderscheidt gemaakt tussen de jongens en de meisjes.
Methode
Tijdens dit onderzoek werd de interventiegroep (IG), B1B, vergeleken met de controlegroep (CG), B1A. Bij de IG werden lessen aangeboden waarbij veel gebruik werd gemaakt van dwangstellingen. Bij de CG werden dezelfde lessen aangeboden, maar dan op een traditionele manier.
Deze interventieperiode duurde vier weken. Aan het begin van deze periode was er een pre-test en aan het einde van deze test een post-test. Na een retentieperiode van drie weken was er nog een retentie-test. Hierbij werd de technische uitvoering en de gesprongen hoogte gemeten en beoordeeld. Daarnaast is er ook een motivatievragenlijst afgenomen om de intrinsieke motivatie te kunnen zien tijdens dit onderzoek.
Resultaten
Uit het onderzoek blijkt dat het oefenresultaat een grotere stijging heeft dan het leerresultaat, Dit geldt voor de interventiegroep maar ook voor de controlegroep. Daarnaast is het effect in alle gevallen groter bij de interventiegroep dan bij de controlegroep. Daarnaast valt het op dat ook in alle gevalle de stijgingen bij de meisjes groter is dan bij de jongens.
Conclusie
Concluderend lijkt dat het gebruikmaken van dwangstellingen een groot positief effect heeft op het oefenresultaat en een kleiner positief effect heeft op het leerresultaat. Daarnaast lijkt het een negatieve invloed uit te oefenen op de motivatie van de leerlingen.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingLeraar Lichamelijk Opvoeding
AfdelingFontys Sporthogeschool
PartnerLyceum Schöndeln te Roermond
Datum2018-06-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk