De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Implementatie van vaktherapie binnen het onderwijs

‘Het perspectief van de vaktherapeut’

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Implementatie van vaktherapie binnen het onderwijs

‘Het perspectief van de vaktherapeut’

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoek is uitgevoerd om helderheid te verkrijgen over de huidige implementatie van vaktherapie binnen Stichting Meerkring, volgens de vaktherapeuten en het bestuur. De hoofdvraag is: ‘Welke mogelijkheden zijn er, met het verschil in doelstellingen, om de vaktherapie binnen Stichting Meerkring optimaal te implementeren volgens de vaktherapeuten en bestuur?’ Er zijn half gestructureerde interviews, bestaande uit vragen, stellingen, casussen en foto-elicitatie, afgenomen bij drie deelnemers. Welke zijn geanalyseerd in Nvivo Plus, volgens de Grounded Theory van Strauss & Corbin. Uit de resultaten blijkt dat de verschillende doelstellingen van vaktherapie en het onderwijssysteem, een invloed hebben op de implementatie van vaktherapie binnen de Stichting. Het verschil in doelstellingen komt in grote lijnen neer op een kind centrale versus een agogische visie. Dit verschil maakt het lastig voor de verschillende partijen om met elkaar samen te werken. De samenwerking kan verbeterd worden wanneer er sprake is van synergie. Synergie kan ontstaan wanneer beide partijen hun eigen identiteit behouden en uitdragen, waardoor verschillen elkaar juist gaan versterken (1+1=3). De implementatie wordt door de deelnemers verschillend ervaren, daarom is het van belang dat er in de Stichting meer informatie over vaktherapie verspreid wordt. Wil vaktherapie binnen het onderwijssysteem implementeren dan is het van belang dat vaktherapeuten hun identiteit meer uitdragen, stagiaires worden betrokken bij de implementatie van vaktherapie, er meer informatie over vaktherapie wordt verspreid, beide partijen het kind centraal stellen en de vaktherapeut eerder betrokken wordt bij zorgoverleg. Binnen de Stichting kan het helpen wanneer het bestuur vaktherapie stevig positief stimuleert.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
OpleidingCreatieve Therapie
AfdelingInstituut voor Vaktherapeutische en Psychologische Studies
PartnersStichting Meerkring
Datum2016-08-30
TypeBachelorscriptie
TaalOnbekend

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk