De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Affectregulatie in de vaktherapie

Een onderzoek naar methodische praktijk en observaties van verschillende vaktherapeuten, die werken met jongeren en kinderen op het gebied van affectregulatie

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Affectregulatie in de vaktherapie

Een onderzoek naar methodische praktijk en observaties van verschillende vaktherapeuten, die werken met jongeren en kinderen op het gebied van affectregulatie

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit verslag beschrijft een kwalitatief onderzoek naar de definitie van Affectregulerende Vaktherapie, door gebruik te maken van het afnemen van interviews binnen een netwerk van vaktherapeuten. Affectregulerende Vaktherapie is een methode in ontwikkeling, die in fasen verloopt en gericht is op affectregulatie en het werken aan hechtingsproblematiek bij jongeren en kinderen. We hebben het gebruik van deze behandelmethode in de praktijk deels in kaart gebracht. Doel was om de methode verder te definiëren en vast te stellen wat de waarneembare interactiekenmerken zijn per faseovergang. De methode komt voort uit drie reeds bestaande methodes: Mentaliserende Bevorderende Kindertherapie, Emerging Body Language en Affect Regulatie Therapie. In deze afzonderlijke methodes hebben wij ons in onze literatuurstudies individueel in verdiept. We merkten tijdens het afnemen van de interviews, dat het onderscheid en de overgang tussen de fasen in de praktijk niet zo duidelijk te benoemen zijn, als dat in theorie gebeurt. Het bleek dat geen enkele therapeut exact één van deze methodes, bijvoorbeeld Emerging Body Language, uitvoert zoals het beschreven staat. Dit, in combinatie met het feit dat de terminologie soms verwarrend was, wijst op een flinke scheiding tussen theorie en praktijk.
Doordat wij door middel van het analyseren van de interviews de interactiekenmerken hebben geïnventariseerd, konden wij op rij zetten wat de meest typerende interactiekenmerken zijn per faseovergang.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
AfdelingInstituut Sociale Studies
Datum2013-08-27
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk