De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De onderzoeksrol voor lerarenopleiders in het HBO: een internationaal perspectief

Rechten: Alle rechten voorbehouden

De onderzoeksrol voor lerarenopleiders in het HBO: een internationaal perspectief

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Onderzoek doen en leraren opleiden die hun eigen beroepspraktijk onderzoekend kunnen vernieuwen is een relatief nieuwe taak voor lerarenopleiders binnen de hogescholen in Nederland en Vlaanderen. Internationaal hebben zich eerder vergelijkbare ontwikkelingen voortgedaan. Hieruit zijn drie thema’s te destilleren die ook voor de Nederlandse en Vlaamse context relevant zijn, namelijk de positionering van de lerarenopleidingen in het bestel van het hoger onderwijs, de veranderende rol en taken van de lerarenopleider en de verschuivingen in de onderzoeksopvatting. In dit artikel schetsen we kort het waarom van de nieuwe ontwikkelingen en zullen we verder ingaan op de drie thema’s. Op basis hiervan zal een aantal gemeenschappelijke aandachtspunten bij de implementatie van de onderzoeksfunctie worden beschreven. Deze aandachtspunten zijn: (1) aandacht voor discussie over de definitie van onderzoek en de rolopvatting van de opleiders, (2) aandacht voor de professionele ontwikkeling en de ruimte om onderzoek uit te proberen en (3) het creëren van de juiste randvoorwaarden.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
Opleiding
InstituutKenniscentrum Kwaliteit van Leren
LectoraatSeksediversiteit in het onderwijs
Gepubliceerd inTijdschrift voor Lerarenopleiders VELON, Vol. 35, Uitgave: 2, Pagina's: 35-44
Jaar2014
TypeArtikel
TaalOnbekend

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk