De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Uit je hoofd, in je lijf! 'Hoe leer ik omgaan met mijn dagelijkse angsten?'

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Uit je hoofd, in je lijf! 'Hoe leer ik omgaan met mijn dagelijkse angsten?'

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit ontwikkelingsonderzoek gebaseerd op de interpretatieve-kwalitatieve benadering is naar de dramatherapeutische toepassingsmogelijkheid gezocht van mindfulness in combinatie met clownerie. In de dramatherapie was er nog geen methode waarin gewerkt werd vanuit deze combinatie. Aan de hand van literatuurstudie en expertise van vaktherapeuten en een mindfulness trainer is er een behandelmodule ontwikkeld. De ontwikkelde module ‘Uit je hoofd, in je lijf!’ hoe leer ik omgaan met mijn dagelijkse angsten?’ is in de praktijk als pilot gegeven. Deze is uitgevoerd met angstcliënten van de Fürstenberg kliniek te Geldern.

Door gebruik te maken van meerdere dataverzamelingstechnieken is er informatie verkregen over de effecten van de module. Dit zijn eigen observaties (kwalitatief), gestructureerde vragenlijsten (kwantitatief) en open vragenlijsten (kwalitatief). Het resultaat van het onderzoek laat zien dat er een positieve verandering heeft plaatsgevonden in het angstgedrag en het zelfbeeld van de deelnemers. Doordat dit geen wetenschappelijk onderzoek is kan er statistisch gezien niet aangetoond worden dat de module effectief is. Toch is er een sterk indicatie door de uitvoer en effecten van dit onderzoek dat dit wel zo is. De deelnemers waren zich aan het eind van de behandeling meer bewust van hun gedachtepatronen, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen. Cliënten leren aan de hand van de clown zien en ervaren wat de gevolgen zijn van hun manier van contact maken. Dit levert nieuwe inzichten op. Cliënten leren zich af te vragen: ‘wat wil ik’ en ‘hoe maak ik dit duidelijk’. Door de module ‘uit je hoofd, in je lijf’ worden cliënten zich bewust van hun gevoel, ze leren stil te staan bij zichzelf en worden zich bewust van hun emotionele geest.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
InstituutInstituut Sociale Studies
Gepubliceerd in
Datum2013-09-02
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk