De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Rap entrainment

Kwalitatief praktijkonderzoek over de doelgerichte aansturing van rapactiviteiten in het reguliere basisonderwijs met zicht op de invalshoeken ritme, lichaam en stem ter bevordering van de mogelijkheid tot entrainment

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Rap entrainment

Kwalitatief praktijkonderzoek over de doelgerichte aansturing van rapactiviteiten in het reguliere basisonderwijs met zicht op de invalshoeken ritme, lichaam en stem ter bevordering van de mogelijkheid tot entrainment

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit kwalitatieve praktijkonderzoek ligt in het verlengde van het promotieonderzoek van Sylka Uhlig, gericht op de bevordering van de emotieregulatie bij jongeren aan de hand van een preventief aanbod van rap en zang. Hierbij wordt toegewerkt naar een gestandaardiseerd rap-protocol, dat onder andere getest wordt gedurende de uitvoering van rapactiviteiten in het reguliere basisonderwijs met kinderen van negen tot twaalf jaar.
In dit praktijkonderzoek worden aanbevelingen geformuleerd voor de doelgerichte aansturing van de rapactiviteiten om de mogelijkheid tot entrainment te vergroten. Dit gebeurt op basis van literatuuronderzoek, het afnemen van interviews met de uitvoerende therapeuten en participerende observatie. Hierbij staat het definiëren van entrainment en het in kaart brengen van de doelgerichte aansturing van de rapactiviteiten, centraal. In de individuele deelvragen wordt ingegaan op de invalshoeken ritme, lichaam en stem en het verband tussen deze invalshoeken met zicht op de bevordering van entrainment. Entrainment zorgt voor een regulatie van de tijd en kan bijdragen aan reductie van angst en spanning (Uhlig, 2011).
In dit onderzoek zijn er theoretische en praktische basisprincipes geformuleerd aan de hand van verzamelde informatie over de definiëring van entrainment, het inzetten van ritme, lichaam en stem en de aansturing van de interventies. In vorm van een instructie-instrument worden aanbevelingen gegeven betreffende doelgerichte aansturing van de rapactiviteiten.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
OpleidingVaktherapie
AfdelingAcademie Gezondheid en Vitaliteit
Datum2014-08-18
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk