Onderzoek naar mobiliteit van gepantserde limousines met run-flat systemen in off-road terrein
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Onderzoek naar mobiliteit van gepantserde limousines met run-flat systemen in off-road terrein
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Met run-flat systemen kan tijdelijk verder worden gereden met lekke banden. Om een voorspelling te maken over het gedrag van voertuigen met run-flat systemen zijn alleen gegevens en testen bekend op harde ondergrond, zoals een wegdek. Het doel van het onderzoek is te onderzoeken in hoeverre een gepantserde limousine met een run-flat systeem mobiel blijft in slappe ondergrond met lekke banden en of hier een accurate voorspelling van gemaakt kan worden door middel van simulatie. De onderzoeksvragen die gesteld worden, zijn:
“Kan er een accurate simulatie gemaakt worden over de mobiliteit van een gepantserde limousine met run-flat systemen in off-road terrein, en zo ja, hoe wordt dit gedaan?”
“Wat gebeurt er met een voertuig als deze op het run-flat systeem in off-road terrein rijdt?”
Om deze vragen te beantwoorden zijn enkele stappen ondernomen:
- Onderzoek naar grondmechanica en band-grondcontact
- Onderzoek naar simulatieprogramma’s betreffende band-grondcontact
- Onderzoek naar run-flat systemen
- Het opzetten van een test om de simulaties te valideren
Band-grond contact is een lastig onderwerp. Dit komt voornamelijk door de grote hoeveelheid parameters. Het wordt algemeen geadviseerd dat de primaire rol van simulatiemodellen betreffende band-grondcontact beperkt blijft tot het vergelijken van off-road voertuig(ontwerp)en op relatieve basis.
Er wordt aan de hand van alle resultaten een conclusie getrokken over het effectieve contactoppervlak dat een voertuig heeft wanneer deze op de run-flat insert rijdt.
Organisatie | Hogeschool van Arnhem en Nijmegen |
Opleiding | Automotive |
Afdeling | Academie Engineering en Automotive |
Datum | 2011-05-23 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |