De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Van improviseren kan je leren! Een kwalitatief onderzoek over het gebruik van improvisatie binnen dramatherapie bij de behandeling van depressieve cliënten

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Van improviseren kan je leren! Een kwalitatief onderzoek over het gebruik van improvisatie binnen dramatherapie bij de behandeling van depressieve cliënten

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Tijdens mijn stage op de PAAZ te Vlissingen heb ik dramatherapie gegeven aan een groep depressieve cliënten die behandeld wordt volgens richtlijnen van de IPT en die tevens verschillende andere vormen van therapie in de behandeling aangeboden krijgt. Door de verscheidenheid aan therapieën rees bij mij regelmatig de vraag wat dramatherapie voor bijdrage leverde aan het totale programma. Om deze reden besloot ik mijn afstudeeronderzoek te richten op de vraag welke bijdrage het gebruik van improvisatiespel in dramatherapie kan leveren aan de gehele behandeling die de cliënten aangeboden krijgen.
Het onderzoek betreft een effectevaluatie en is kwalitatief van aard. Er is zowel een literatuurstudie als een praktijkonderzoek gedaan en er zijn veel betrokken personen gezien en gehoord om tot veelzijdige resultaten te komen.
Er is, onder andere, onderzocht welke vormen van improvisatie door de cliënten als waardevol ervaren zijn, welke kansen en bedreigingen het werken met improvisatie met zich meebrengt en wat het directe effect van het werken met improvisatie op de stemming van de cliënt is. Ook is er bekeken wat de andere therapieën voor bijdrage leveren aan het programma en wat de meerwaarde van deze therapieën is.
Uit de resultaten blijkt dat het werken met improvisatie verschillende kansen en bedreigingen met zich meebrengt en dat het een waardevolle bijdrage kan leveren aan de complete behandeling. De benutting van de kansen hangt sterk samen met het karakter van de cliënt en de afstemming en begeleiding die de therapeut biedt
Een uitgebreide beschrijving van de onderzoeksmethode, resultaten, conclusie en een oordeel over het effect van improvisatie op de behandeling is te lezen in het complete verslag dat te vinden is na deze samenvatting.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
OpleidingVaktherapie
AfdelingAcademie Gezondheid en Vitaliteit
Datum2010-06-22
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk