Onderbouwing leerlijn leren en lesgeven met ict voor de lerarenopleiding
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Onderbouwing leerlijn leren en lesgeven met ict voor de lerarenopleiding
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Maatschappelijke ontwikkelingen stellen scholen en leraren voor nieuwe uitdagingen. Het onderwijs
wordt geconfronteerd met de uitdaging om jongeren voor te bereiden op een snel veranderende
samenleving die nieuwe en hogere eisen aan deelname stelt dan voorheen. Ict-geletterdheid is de
onderlegger voor de competenties die de 21ste-eeuwse samenleving vraagt. Tegelijkertijd neemt de
diversiteit in het onderwijs steeds verder toe en wordt een beroep gedaan op het onderwijs om maatwerk
te realiseren in flexibele onderwijstrajecten. Inzet van ict is onmisbaar voor het bieden van het benodigde
maatwerk, maar blijft nog sterk onderbenut. Deze maatschappelijke en onderwijskundige ontwikkelingen
vragen om een andere organisatie van het onderwijs, een andere, complexere rol van de leraar en vragen
ook andere competenties van leraren en hun opleiders.

Organisatie | Hogeschool van Arnhem en Nijmegen |
Instituut | Kenniscentrum Revalidatie, Arbeid, Sport |
Lectoraat | Neurorevalidatie |
Jaar | 2014 |
Type | Rapport |
Taal | Nederlands |