De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Van bewijs naar beeld

Een top-down literatuuronderzoek naar de effecten van interventies voor kinderen en jongeren met een autismespectrumstoornis en een theoretische onderbouwing van de meerwaarde van beeldende vaktherapie

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Van bewijs naar beeld

Een top-down literatuuronderzoek naar de effecten van interventies voor kinderen en jongeren met een autismespectrumstoornis en een theoretische onderbouwing van de meerwaarde van beeldende vaktherapie

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit literatuuronderzoek gaat in op verschillende onderzoeken naar interventies voor kinderen en jongeren met een autismespectrumstoornis die niet langer dan drie jaar geleden in de wetenschappelijke literatuur gepubliceerd zijn. Tevens is er naar onderzoeken gezocht over beeldende vaktherapie en kinderen en jongeren met een autismespectrumstoornis. Met de kennis die het literatuuronderzoek oplevert wordt er een bijdrage geleverd aan een eerder onderzoek en aan de vraag om evidence-based onderzoek voor de meerwaarde van beeldende vaktherapie waardoor de beroepspraktijk verbeterd. Dit zou een verbetering kunnen zijn voor zowel de behandeling van kinderen en jongeren met een autismespectrumstoornis en de positie van de beeldende vaktherapeut binnen organisaties. Na analyse van twintig wetenschappelijke artikelen bleek dat het aanleren van sociale vaardigheden, cognitieve gedragstherapie en interventies gebaseerd op Applied Behavioral Analysis effectief zijn. Beeldende vaktherapie zet versterkt in op het aanleren van sociale vaardigheden en cognitieve gedragstherapie. Dat is de conclusie die getrokken kan worden uit twee gevonden artikelen die wetenschappelijk onderbouwd zijn. De kleine hoeveelheid bewijs in de wetenschap voor beeldende vaktherapie geeft aan dat beeldende vaktherapie wel bewijs kan leveren maar nog achterloopt op het gebied van evidence-based onderzoek in de vorm van meetbaar resultaat. Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar recente publicaties in boeken, tijdschriften en casusbeschrijvingen over beeldende vaktherapie en kinderen en jongeren met een autismespectrumstoornis. Daaruit zouden wij kunnen stellen dat er een meerwaarde is voor beeldende vaktherapie. Het gebruik van beeldmateriaal en het benadrukken van visuele kenmerken in de therapeutische sessie kan helpen om inzicht te krijgen in hoe de cliënt en anderen sociale situaties bekijken. Beeldende vaktherapie kan ingezet worden in het kader van cognitieve gedragstherapie. Beeldende opdrachten kunnen de mogelijkheid bieden om eigen denken en handelen zichtbaar te maken. Beeldende vaktherapie kan een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het besef van een eigen zelf, door het maken van kriebels, eerste tekens en tactiele ervaringen op te doen door verschillende beeldende materialen. Door de driehoeksverhouding van therapeut, cliënt en medium kan beeldende vaktherapie een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van gedeelde aandacht, door de gedeelde ervaring van het samen kijken naar het gemaakte beeldend werk en het samenwerken binnen het beeldend werk. Het ontdekken van eigen vormgeving door het gebruik van beeldende middelen bied een kans voor echte, expressieve communicatie naast de beperkingen van conventioneel verbale taal.
De aanbevelingen die uit het onderzoek naar voren komen zijn dat er meer onderzoek gedaan zou moeten worden naar de meerwaarde die beeldende vaktherapie kan leveren op het gebied van ontwikkeling van het kind met een autismespectrumstoornis en dat er meer onderzoek zou moeten worden naar interventies voor kinderen onder de zes jaar met een autismespectrumstoornis.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
OpleidingVaktherapie
AfdelingAcademie Gezondheid en Vitaliteit
Datum2013-09-11
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk