Ontwerp een in- en uitlaatsysteem voor een high performance turbomotor
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Ontwerp een in- en uitlaatsysteem voor een high performance turbomotor
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Zomer Motorentechniek is niet alleen een allround motorenrevisie bedrijf maar houdt zich ook bezig met de ontwikkeling en verkoop van race motoren. Momenteel is Zomer Motorsport voornamelijk bekend binnen de Europese auto- en rallycross als leverancier van zeer snelle en competitieve atmosferische motoren. Nu wil Zomer uitbreiden door ook een uiterst competitieve geblazen motor op de markt te brengen. Het drijfwerk van de motor is inmiddels klaar, nu dient er alleen nog een in- en uitlaatsysteem te komen.
Het uitlaatspruitstuk zal door een extern bedrijf ontworpen worden, daarom is er in dit rapport alleen gekeken naar het inlaattraject, van de verplichte inlaat restrictor tot aan de motor. Om het ontwerp tot een succes te maken zullen de volgende vragen beantwoord worden:
- Hoeveel lucht heeft de motor nodig om het vermogen te halen van 600 pk?
- Met welke turbodruk moet er gereden worden?
- Is het mogelijk dit vermogen te halen met de reglementair voorgeschreven restrictor?
- Wat voor intercooler moet er toegepast worden en hoeveel vermogen scheelt het?
- Hoe zorgen wij ervoor dat alle vier de cilinders evenveel lucht krijgen?
- Waar treden de grootste drukverliezen op?
- Welk Anti Lag Systeem kan er het best worden toegepast?

Organisatie | Hogeschool van Arnhem en Nijmegen |
Instituut | Instituut Automotive |
Datum | 2011-05-23 |
Type | Bachelorscriptie |
Taal | Nederlands |