De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

'Als ik een plek heb om te staan, kan ik de aarde bewegen' Een inventariserend onderzoek binnen Stichting Epilepsie Instellingen Nederland (SEIN): Hoe is binnen dramatherapie te zien dat er bij een kind mogelijk sprake is van hechtingsproblematiek?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

'Als ik een plek heb om te staan, kan ik de aarde bewegen' Een inventariserend onderzoek binnen Stichting Epilepsie Instellingen Nederland (SEIN): Hoe is binnen dramatherapie te zien dat er bij een kind mogelijk sprake is van hechtingsproblematiek?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit inventariserende onderzoek is de uiting van hechtingsproblematiek binnen drama onderzocht. De hoofdvraag luidt als volgt: Hoe is binnen dramatherapie te zien dat er bij een kind mogelijk sprake is van hechtingsproblematiek? Met behulp van literatuurstudie, een enquête en observaties is het volgende gedrag binnen dramatherapie gevonden dat kan passen bij kinderen met hechtingsproblematiek: vluchtig, gehaast spel; kan moeilijk met uitstel omgaan, is gericht op eigen behoeftebevrediging/lustbeleving; speelt hoge-statusrollen; gaat al dan niet letterlijk de strijd aan/thema’s van strijd; toont extreme wisseling in emoties; spel en werkelijkheid lopen door elkaar; gaat de eigen gang, neemt de regie; herhaalt steeds hetzelfde spel(thema) (ik versus de ander/vertrouwen/onmacht); heeft weinig structuur, doet maar wat; het kind verstopt zich; trekt aan en stoot af; toont een worsteling met de eigen identiteit; toont zich niet afgestemd in het contact met de therapeut; regressie; toont ontevredenheid en teleurstelling ten opzichte van de volwassene; toont behoefte aan een eigen plek; denkt zwart-wit; het kind voelt zich snel aangevallen. Wanneer deze observaties gedaan worden, zou men, met inachtneming van de voorgeschiedenis van het kind, mogelijk kunnen denken aan hechtingsproblematiek. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen een hechtingsstoornis en problemen in de hechting (maar geen stoornis).

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
Opleiding
InstituutInstituut Sociale Studies
Lectoraat
Gepubliceerd in
Datum2010-06-22
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk