De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Projectplan E-Bike

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Projectplan E-Bike

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit rapport bevat een plan om de bouw te realiseren van een elektrische motorfiets aan de HAN Automotive in een periode van drie jaar. De aanleiding om dit rapport te schrijven is, dat de meeste fabrikanten die vandaag de dag een elektrische motorfiets aanbieden, vaak een grotere actieradius claimen dan in de praktijk haalbaar is. Met dit project, de HAN E-Bike, wil de HAN Automotive laten zien dat het mogelijk is een motorfiets te bouwen die hieraan wel voldoet en de actieradius in de praktijk daadwerkelijk haalt. Het doel van dit project is een elektrische motorfiets bouwen die een actieradius van 100 km haalt onder normale omstandig heden en een maximale constante snelheid van 120 km/h.
Voor dit rapport geschreven is, heeft een vooronderzoek plaatsgevonden in de vorm van een marktonderzoek. Dit marktonderzoek is geschreven om inzicht te krijgen waar de kansen en bedreigingen liggen en aan welke wensen en eisen de elektrische motorfiets moet voldoen. Uit het marktonderzoek bleek dat de grootste kansen liggen bij het woon/werkverkeer. Ten tweede komt hieruit duidelijk naar voren dat de toer motor de grootste doelgroep is met 43% en als tweede doelgroep de sportieve motor met 33%. Deze twee zijn samen gebundeld in de vorm van een toermotor met sportieve zit. Verder zijn de klantwensen voort gekomen uit het marktonderzoek. Samen met de eisen van opdrachtgever is dit de basis voor de E-Bike. Dit is in een QFD verwerkt en hieruit kan worden afgeleid wat de belangrijkste eisen, wensen en technische specificaties zijn voor de ontwerpers, deze zijn:
Eisen
Een actieradius van 100 km bij een maximale constante snelheid van 120 km/h. Aantrekkelijk voor investeerders. De motor moet op kenteken komen.
Wensen
Zowel recreatief te gebruiken als woon/werkverkeer.
Rijeigenschappen.
Technische specificaties
Frontaal oppervlakte/CW-waarde. Top snelheid. Gewicht. Oplaadtijd.
Het project gaat lopen over een periode van drie jaar met een half jaar als voorbereiding. Het project wordt onderverdeeld in zeven fases, één fase staat gelijk aan een half jaar. In fase één wordt de voorbereiding van het plan geschreven (dit rapport) voor het verloop van de komende drie jaar. Verder worden in deze fase het concept chassis en het concept aandrijflijn ontworpen. In fase twee wordt de body ontworpen door CB5 studenten, een “bill of materials” gemaakt en investeerders gezocht door een stage/afstudeerder in de TC richting. In fase drie wordt de body getest door CB6 studenten en wordt nog steeds naar investeerders gezocht. Na de eerst drie fases wordt bepaald of het project een “go” of “no go” krijgt. Als het project na één jaar een “go” heeft worden in fase vier de onderdelen ontworpen en de delen geassembleerd door CB5 studenten. De bouw van de body vind plaats in fase vijf en gebouwd door CB6 studenten. Ook de bouw van het chassis (door AD78 studenten) vind plaats in deze fase evenals de marktintroductie ( door AM78 studenten) en de software voor de aandrijflijn worden ontwikkeld (minor AE/AA). In fase 6 wordt de motor opgebouwd door CB5 studenten en in de laatste fase wordt de motor RDW gekeurd dit zal gebeuren door CB6 studenten en zal de nationale introductie plaatsvinden.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
OpleidingAutomotive
AfdelingAcademie Engineering en Automotive
Datum2013-05-31
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk