De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De virtuele wereld als belevingswereld van jongeren met een licht verstandelijke handicap

Rechten: Alle rechten voorbehouden

De virtuele wereld als belevingswereld van jongeren met een licht verstandelijke handicap

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De maatschappij is in de loop der jaren veranderd. De virtuele wereld van computer, games, internet, TV maar ook mobieltjes, met andere woorden de virtuelew wereld heeft zijn opmars gemaakt en heeft een steeds grotere invloed. De jeugd van tegenwoordig groeit op met deze virtuele wereld, terwijl volwassenen zich het werken erin zelf aan moeten aanleren. Dit maakt dat de jeugd op dit gebied over het algemeen vooruit loopt op de volwassenen. Dit is voor licht verstandelijk gehandicapte jongeren niet anders. Zij communiceren, spelen en bewegen net als normaal begaafde jongeren door de virtuele wereld. Door hun verstandelijke beperking is het voor hen het over het algemeen lastiger is om bepaalde dingen te begrijpen en door hun lagere zelfreflectie hebben ze moeite hebben met het begrenzen van zichzelf en zijn ze makkelijk te beïnvloeden. Dit is iets wat hen binnen de virtuele wereld kwetsbaar maakt en zorgt dat ze hier, net zoals op elk gebied begeleiding nodig hebben. Niet alleen van hun ouders die binnen de opvoeding al veel extra aandacht blijken te besteden aan de virtuele wereld, maar ook van de hulpverlening binnen Herlaarhof (kinder-jeugdpsychiatrie RVA groep Vught).
Om er voor te zorgen dat deze begeleiding gegeven kan worden ben ik in dit onderzoek gaan kijken in hoeverre de virtuele wereld deel uitmaakt van de belevingswereld van jongeren, om daarmee aan te tonen dat het van belang is om de virtuele wereld mee te gaan nemen in de diagnose/analyse en aanpak van deze jongeren. Op deze manier heb ik kunnen laten zien dat de virtuele wereld voor jongeren belangrijk is en dat de hulpverlening, om goed aan te kunnen sluiten op de cliënten maar ook op de maatschappij, zich hier op moet richten. Dit heb ik bereikt doordat ik heb gekeken, naar de cliënten, hun ouders en de hulpverlening van het LVG en Esperanto team van Herlaarhof die als team gespecialiseerd zijn in het werken met licht verstandelijk gehandicapte jongeren. Uit hun meningen heb ik kunnen concluderen dat de virtuele wereld een belangrijk onderdeel uitmaakt van de belevingswereld van deze jongeren en dat het meenemen van deze wereld in de behandeling inmiddels al vanzelf op gang is gezet door deze hulpverleners. Zij hebben gezien hoe deze wereld deel uit maakt van de wereld van hun cliënten en onderkennen de bedreigingen en kansen van deze wereld.
Daarnaast heb ik het onderzoek ook een begin gemaakt aan het inzetbaar maken van de virtuele wereld binnen beeldende therapie. Cliënten geven daarbij het tekenprogramma Artrage aan als het beste tekenprogramma voor gebruik in therapie, maar uit het testen blijken Pencil en Tux Paint ook goed aan te sluiten op de licht verstandelijke doelgroep.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
Opleiding
InstituutInstituut Sociale Studies
Lectoraat
Gepubliceerd in
Datum2010-06-10
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk