De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De werkplaats, nu en in de toekomst : Literatuurverslag over recente ontwikkelingen in de automotive aftersalesmarkt met aanbevelingen voor de toekomst

Rechten: Alle rechten voorbehouden

De werkplaats, nu en in de toekomst : Literatuurverslag over recente ontwikkelingen in de automotive aftersalesmarkt met aanbevelingen voor de toekomst

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit verslag wordt ingegaan op de recente ontwikkelingen in aftersales. De volgende vragen worden behandeld: Wat is belangrijk voor de consument bij onderhoud en reparatie? En welke recente ontwikkelingen spelen een belangrijke rol voor de universele vakgarage en de merkdealer?
De conclusie is dat marketing en service in de toekomst steeds belangrijker zijn. De klant wil gemak bij onderhoud en reparatie. Hij wil dat het hele proces voor hem zorgeloos is. Dat kan op de volgende manieren geleverd worden. Ten eerste door het gehele proces te verzorgen door bijvoorbeeld haal en breng service te bieden. Ten tweede door ervoor te zorgen dat de klant vertrouwen in uw zaak heeft. Vertrouwen betekent in dit geval transparantie. Deze transparantie wordt bereikt door duidelijkheid te geven. Duidelijkheid in wat er moet gebeuren, wat dat doet met de auto, hoe lang dat gaat duren en hoeveel dat gaat kosten. Een ander punt dat belangrijk is voor de klant is dat hij het idee heeft dat hij niet teveel betaald. Het is zaak om geen ‘dure’ uitstraling te hebben maar een professionele. Geen groot gebouw en niet te veel medewerkers die niet direct met de reparatie of het onderhoud bezig zijn. Dit draagt ook bij aan een ander belangrijk punt, namelijk: persoonlijke benadering. De klant laten merken dat zijn probleem met zijn auto de juiste aandacht krijgt. Nieuwe auto’s worden steeds complexer en daarom is het belangrijk om op tijd vooruit te gaan als het gaat om kennis en apparatuur. Echter een groot gedeelte van het onderhoud blijft eenvoudig. Dit betekent dat ook de garage die niet thuis is in alle nieuwe technologieën in de toekomst kan bestaan. Wat het sterke punt van een bedrijf dan ook is, het is zeer belangrijk om reclame te maken. Deze marketingactiviteiten moeten gericht zijn op de klant. De klant moet reclame ontvangen die voor hem op dat moment nuttig is. Dit betekent dat er een uitgebreid en actueel relatiebestand moet zijn. Verder is het belangrijk om een duidelijke website te hebben met de mogelijkheid om online een afspraak te maken.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
OpleidingAutomotive
AfdelingAcademie Engineering en Automotive
Datum2009-10-16
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk