De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Ontwikkeling wide spread op Arocs 8x4/4

Scriptie

Rechten: https://creativecommons.org/share-your-work/public-domain/pdm

Ontwikkeling wide spread op Arocs 8x4/4

Scriptie

Rechten: https://creativecommons.org/share-your-work/public-domain/pdm

Samenvatting

Dit onderzoek is uitgevoerd voor de afstudeerstage van de opleiding Automotive aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. In dit onderzoek is nagegaan of de optie wide spread technisch en commercieel mogelijk gemaakt kan worden op de blad geveerde Arocs 8x4/4. Wide spread houdt in dat de assen van het tandemstel verder dan 1.80 meter uit elkaar worden gezet en de laatste as gestuurd wordt. Dit is naar aanleiding van het hogere laadvermogen en de kortere draaicirkel dat hiermee wordt verkregen. Momenteel is de optie tot ombouw naar wide spread nog niet mogelijk via Mercedes-Benz. Concurrerende merken zoals MAN en GINAF kunnen deze optie wel al bieden. De doelstelling is gezet op een verkoop van 10 stuks per jaar.
Een bedrijfsanalyse is uitgevoerd om te onderzoeken of het bedrijf in staat is om het project uit te voeren en er is onderzocht welke stappen hiervoor ndernomen moeten worden. Verder is in kaart gebracht welke onderdelen aangepast moeten worden om wide spread technisch mogelijk te maken.
Voor de bedrijfsanalyse zijn verschillende modellen gebruikt om het bedrijf en de markt te analyseren. Hieruit zijn diverse inzichten naar voren gekomen. Het project is gestart voor de Nederlandse markt, dit aangezien dit naast Zwitserland een van de weinige landen is waar een voertuiggewicht van 50.000 kg toegestaan is. Dit betekent, dat er in een relatief kleine markt wordt toegetreden. Aangezien de markt bekent is, maar het product voor Wensink nieuw, betekent dit dat
er sprake is van productontwikkeling. Een concurrent die Mercedes-Benz voertuigen ombouwt is Veldhuizen, echter is de technologie die zij gebruiken van mindere kwaliteit en daarnaast behouden zij geen garantie. Andere merken bieden een vergelijkbaar product, maar klanten met een voorkeur voor Mercedes-Benz zullen door de komst van ons product niet genoodzaakt meer zijn over te stappen naar een ander merk. Concurrentie kan een hoger laadvermogen bieden, dit zal d.m.v. marketing in een positief daglicht gezet moeten worden. Wensink heeft de kennis en middelen in huis om de ontwikkeling van wide spread mogelijk te maken.
Uit onderzoek is gebleken dat om wide spread technisch mogelijk te maken, er een aantal aanpassingen aan het basisvoertuig moeten worden doorgevoerd. Dit komt, omdat de laatste as verder naar achter komt te staan en de as gestuurd wordt. Een van de aanpassingen is het vervangen van de huidige reactiestang voor een reactiestang met kogelgewricht. Daarnaast zal het veerpakket
vervangen worden voor een hydraulisch systeem. Dit systeem zorgt zowel voor de demping als voor de sturing en blokkering van de laatste as. Verder zal de cardanas moeten worden verlengt en wordt i.v.m. torsiestijfheid een grotere dwarsbalk gemonteerd.
Om de wide spread optie commercieel mogelijk te maken zal het product d.m.v. marketing goed in de markt gezet worden. Dit kan door gebruik te maken van de naamsbekendheid van MBTNL en het inzetten van het prototype als promotiemiddel. In de marketing zal aandacht geschonken moeten
worden aan het feit dat Wensink later is en een lager laadvermogen kan bieden, maar dat de klant wel een Mercedes-Benz ontvangt. Daarnaast kan d.m.v. het bieden van meerdere voertuigtypes het marktaandeel worden vergroot. Aangezien de economie momenteel in een laagconjunctuur is, is dit een vorm van anticyclisch investeren.
Na uitvoering van deze aanpassingen op het prototype zal een stuklijst gemaakt moeten worden en een schatting van de manuren die nodig zijn voor de ombouw. Aan de start van de afstudeerperiode
was het de verwachting dat het voertuig tijdens deze periode zal worden omgebouwd. Hierdoor zou het proces in kaart gebracht kunnen worden. Het advies hiervoor is om, door iemand de toepassing kent, tijdens de ombouw te laten monitoren welke aanpassingen gemaakt moeten worden en hieruit
vervolgens voor de serieproductie een lean stappenplan te creëren. Door middel van de stuklijst kan vervolgens de verkoopprijs bepaald worden.
Verder zullen verkopers en monteurs moeten worden opgeleid over wide spread. Aangezien de kennis bij een aantal personeelsleden aanwezig is, zal hier gebruik van gemaakt kunnen worden.
Verder is aan te bevelen om verder te gaan in de ontwikkeling van wide spread, wat inhoud dat meerdere voertuigtypes mogelijk worden gemaakt. Door tijdens een laagconjunctuur te investeren in nieuwe ontwikkelingen, kunnen zodra de economie opbloeit alle kansen gepakt worden. Dit wordt ook wel anticyclisch investeren genoemd.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
AfdelingAcademie Engineering en Automotive
PartnersWensink Nijmegen
Datum2021-01-19
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk