De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie
Rechten: Alle rechten voorbehouden

Superkracht!

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Over hoogbegaafde kinderen wordt vaak gezegd: “die komen er wel”, maar dat is lang niet altijd zo. In mijn directe omgeving bevinden zich enkele scholen met Plusklassen, waar ik contact mee heb. Het blijkt dat veel hoogbegaafde kinderen moeite hebben met het maken van sociale contacten en/of het gevoel hebben geen aansluiting te vinden bij niet-hoogbegaafde leeftijdsgenootjes, waardoor er onder andere een laag zelfbeeld kan ontstaan.

Hoogbegaafde kinderen kunnen worstelen met sociaal-emotionele problemen, omdat ze onbegrip tegenkomen en niet begrijpen hoe andere kinderen van dezelfde leeftijd denken, waardoor ze zich vaak anders en afgewezen voelen. Enkele hoogbegaafde kinderen die ik in dramatherapie heb gehad, werden om deze redenen gepest en dachten negatief over zichzelf. Deze kinderen zijn erg cognitief ingesteld en hebben moeite om bij hun gevoel te komen. Op cognitief gebied groeit het aanbod van begeleiding aan hoogbegaafde kinderen elk jaar. Er ontstaan steeds meer Plusklassen om hoogbegaafde kinderen verrijkingsstof aan te kunnen bieden en hen extra uit te dagen. Op sociaal-emotioneel vlak blijft die groei achter, terwijl deze kinderen mijns inziens daar wel degelijk ondersteuning in nodig hebben.

Dramatherapie zou naar mijn mening een goed middel kunnen zijn om hen te helpen hun gevoelens te verwerken, maar er is vrijwel niets bekend over het werken met hoogbegaafde kinderen in dramatherapie en welke methodes en werkwijzen goed inzetbaar zouden zijn. Ik vermoed dat het werken met superhelden positieve invloed zou kunnen hebben op het zelfbeeld van deze kinderen, omdat zij door middel van het werken met superhelden hun eigen kracht kunnen ontdekken die hen kan helpen moeilijke situaties te overwinnen, waardoor hun zelfbeeld kan groeien. Hier is echter nog geen onderzoek naar gedaan en er ontbreekt daardoor een specifieke methode voor het werken met superhelden in dramatherapie. Er is dus ook geen dergelijke methode beschreven voor deze doelgroep.

Omdat ik heb gezien dat er behoefte is aan meer sociaal-emotionele ondersteuning aan deze kinderen, wil ik graag onderzoeken of mijn hypothese klopt en of ik naar aanleiding daarvan een lijst met adviezen kan opstellen die van belang zijn voor een mogelijk te ontwikkelen methode. Op die manier komt er in de toekomst hopelijk meer aandacht voor deze, in mijn ogen onderbelichte, doelgroep.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
InstituutInstituut Sociale Studies
Gepubliceerd in
Datum2012-09-25
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk